Pandemie covidu-19 změnila životy lidí k nepoznání. Mnoho podnikatelů přišlo o své příjmy a dostalo se do finančních problémů. Řada lidí musela své podnikání dokonce zcela ukončit. Vládní opatření se dotkla snad každé oblasti života, výjimkou nejsou tak ani půjčky a hypotéky. Jak se lidem daří splácet úvěry v této obtížné době?
Navzdory očekávání klesl v roce 2020 počet nesplacených úvěrů na rekordní minimum. Podíl nesplacených spotřebitelských úvěrů klesl na 4,1 %. Ještě před 5 lety bylo přitom toto číslo třikrát vyšší, tedy téměř 12 % úvěrů se potýkalo s prodlením.
Pomohla vládní opatření
I přesto, že vládní restrikce omezily prodej zboží i služeb, nedošlo k žádnému zhoršení při splácení úvěrů. Bylo tomu spíše naopak. Vladimír Staňura z České bankovní asociace vidí za tak dobrými výsledky bez pochyby vládní finanční pomoc a umožnění odkladu splátek.
Právě možnosti úvěrového moratoria lidé houfně využívali, například Moneta money bank zaznamenala v prvním pololetí 68 tisíc žádostí o odložení splátek. Celkově banky odklad splátek poskytly až 360 tisícům úvěrů.
V první vlně si klienti mohli odložit splátky o šest měsíců. Odkládány byly splátky jak u spotřebitelských úvěrů, tak u hypoték či úvěrů pro podnikatele. Nyní už by však měli všichni splácet dle smluvních harmonogramů. Ministryně financí Alena Schillerová uvedla, že s dalším plošným moratoriem nepočítá.
Pandemie koronaviru napáchala však škody bankám, které kvůli ní zaznamenaly pokles tržeb. Uvádí se, že velké banky přišly kvůli koronaviru až o polovinu zisku. Přesto banky dále poskytují úvěry a půjčky, jako například Banka Creditas, která nabízí úvěr na cokoli až do výše 1 880 000 Kč.
Nebankovní společnosti jsou připraveny
Nebankovní společnosti počítají s tím, že problém splácet bude mít 15 až 20 % klientů, kteří využili odkladu splátek. Mezi společnosti poskytující nebankovní půjčky, které si mohou dovolit i méně bonitní klienti, patří například Zaplo, CreditOn, Provident nebo Zonky.
Nebankovní společnosti plánují nyní řešit problémy se splácením klientů individuálním přístupem. K situaci se vyjádřil také Miroslav Zborovský, ombudsman klientů HomeCredit:
„S každým se individuálně řeší jeho půjčka a nastalé okolnosti, které mu znemožňují dostát závazkům, v některých případech zjistíme, že klient má úvěr pojištěn, a může proto využít pojistku na splácení. Někdy pomůže konsolidace všech úvěrů do jednoho. Někdy je životní situace skutečně tak vážná, že poté, co klient doloží všechny potřebné dokumenty, navrhneme splátkový kalendář se sníženými platbami.“
Problémy se zadlužením lze v krajním případě řešit rovněž insolvence, díky které se člověk po určité době dostane z dluhové pasti. Při finančních obtížích lze také využít bezplatných poradenských služeb například od Člověka v tísni.
Budoucí vývoj nesplacených úvěrů
Možnost odložit si své splátky skončila již v říjnu roku 2020. Svět se však stále nachází uprostřed koronavirové krize a je otázkou, jak budou lidé zvládat splácet své závazky bez vlivu úvěrového moratoria.
Po skončení plošného odložení splátek loni na podzim bylo podle České bankovní asociace v prodlení až 11 % úvěrů s odloženými splátkami. Podle bank by pak mohl mít problém s obnovením běžných splátek každý šestý klient. Od bank však ministerstvo financí získalo závazek, že se chystají individuálně řešit problémy těch, kteří se dostanou do problémů.
Polovina obyvatel ČR má úspory do 50 tisíc korun a není tedy divu, že většina Čechů letos plánuje omezit útraty a více šetřit. Díky tomuto vývoji by tak lidé měli disponovat většími finančními rezervami, čímž by se v budoucnu situace s odkladem splátek měla zlepšit.