Zakladatelé Zonky z inovačního studia Creative Dock vytvořili nový projekt Nafirmy.cz, který nabízí firmám drobné půjčky od přímých investorů. Nafirmy.cz napodobuje právě úvěrovou platformu Zonky, která slouží pro půjčování lidem od lidí.
Projekt Nafirmy.cz, který spatřil světlo světa v březnu letošního roku, je založen na principu peer-to-business. Znamená to, že se skrz něj společnosti mohou ucházet o půjčky přímo od lidí. Konkurovat má především tradičním bankovním institucím.
Zonky není jediný projekt pomáhající malým firmám. Objevila se novinka od Mallu – plánuje půjčky pro malé e-shopy.
Maximální výše půjčky aktuálně činí milion korun, postupem času by se hranice měla posunout až na 5 milionů. Úroková sazba se má dle rizikovosti žadatele pohybovat od 3,99 do 14,99 procent, což odpovídá i výši zhodnocení pro investory.
Minimální částka, kterou může investor firmě na půjčku přispět, je 1 000 Kč. Pokud firmě není v žádosti o úvěr vyhověno, je jí nabídnuta pomoc s konsolidací financí.
„Budeme pro projekt do budoucna hledat dalšího investora, abychom mohli službu rozvíjet a uvést na další trhy,“ říká vedoucí Nafirmy.cz Lenka Libanská.
Nejedná se ovšem o jedinou změnu, se kterou Zonky v nedávné době přišlo. V létě bylo oznámeno, že k 1. listopadu 2021 Zonky končí s manuálním investováním.
Pomoc pro malé a střední firmy
Podle šéfa Creative Dock a zakladatele Zonky Martina Pejši má Nafirmy.cz podporovat malé a střední firmy. K určování rizikovosti a výše úrokové míry užívá vlastní scoringový model, který si zatím umí poradit s e-shopy, hotely, obchody, službami a restauracemi.
„Z digitální stopy jsme schopni zanalyzovat účetnictví žadatele, typologii zákazníků, renomé a historii firmy. Třeba pro restaurace a ubytovací služby sledujeme recenze na cestovatelských portálech typu Tripadvisor,“ vysvětluje Peša.
Své působiště bude scoringový model postupně rozšiřovat. Má být podstatně propracovanější oproti tomu, který užívají tradiční banky. Pejša míní, že podmínky bankovních úvěrů nejsou efektivní, a tak na ně mají šancí dosáhnout jen velké podniky.
„Sektor malých a středních podniků je a byl bankami z hlediska digitalizace opomíjený. Banky se věnovaly především retailu, který je poměrně dobře digitalizován, nebo korporátním klientům, kde je objem spravovaných peněz mnohem větší než v případě menších firem,“ doplňuje Libanská.
Zonky je nejznámější peer-to-peer půjčkou na českém trhu
V minulosti studio Creative Dock vytvořilo pro Home Credit P2P půjčku Zonky, která slouží pro půjčování lidem od lidí. Během první vlny pandemie hlásila pokles zájmu, ačkoliv konkrétní výsledky za rok 2020 zatím nezveřejnila.
Se začátkem roku 2021 se dle šéfa Zonky Jiřího Humhala situace zlepšila. Největší sílu společnosti v současné situaci vidí v tom, že klienti mohou žádost o půjčku kompletně vyřídit online. I díky tomu jsou zákaznické recenze Zonky převážně pozitivní.
„Doposud jsme poskytli půjčky v hodnotě 14,5 miliardy korun. Celkově máme téměř 112 tisíc zákazníků,“ upřesňuje Huhmal. O bezúčelovou půjčku Zonky mohou žádat také živnostníci, a to na základě daňového přiznání. Půjčovat firmám společnost neplánuje.
Minulý rok byla půjčka Zonky rozšířena o službu Osobní skóre, která na škále od 0 do 1000 bodů určí úvěruschopnost žadatele. Má klientům pomáhat v rozhodování, zda je pro ně půjčka vhodná, nebo by jim naopak mohla způsobit finanční potíže.
Kdo už by se do nich dostal, může využít konsolidaci půjček Zonky. Protože zatímco třeba v USA je samozřejmostí znát vlastní kreditní skóre, o Česku to říct nelze.
„Chceme, aby lidé věděli, jak je při žádosti o úvěrový produkt posuzují banky a co případně mohou udělat, aby si své kreditní skóre zlepšili, a získali tak co nejvýhodnější úrok,“ vysvětluje šéf oddělení rizik Aleš Černý.